Zolang ik me kan herinneren tel ik schaapjes als ik niet direct de slaap kan vatten. Ik ben een goede slaper, maar soms lukt het niet direct. Ik zie een prachtige blauwe lucht met een klein wolkje, een hoog hek en een stel schattige wollige schapen die om de beurt rennend over het hoge hek springen.

Hoeveel schapen er in al die tijd over dat hoge hek zijn gesprongen is bijna ontelbaar, een vanzelfsprekendheid. En nu ineens vannacht, half verzonken in een beginnende slaap, rent er een schaap keihard tegen dat hoge hek aan. Hoe is het mogelijk? Mijn schaap-tel-schapen doen dat al 50 jaar niet en nu ineens klapte het schaap bijna dubbel tegen dat hoge hek. De beginnende slaap was natuurlijk direct verdwenen mezelf afvragend wat dit nu toch in hemelsnaam zou betekenen.

Voor mij is slapen niets bijzonders. Voor mijn lichaam is slaap belangrijk dus ik waak ervoor dat ik altijd mijn uurtjes maak. Een goede gezonde slaap is voor iedereen essentieel. Mensen die druk zijn roepen al makkelijk dat slaap overgewaardeerd wordt maar vroeg of laat wreekt te weinig slaap zich.

In de praktijk kom ik veel mensen tegen met een slechte slaap. Een van de eerste dingen die ik altijd vraag is of ze altijd op een vast tijdstip wakker worden tijdens de nacht. Meestal krijg ik dan een vragende blik. De orgaanklok waar ik het door hen benoemde tijdstip op aanwijs is niet nieuw, mee gaan met het bioritme van je lichaam wordt door de Chinezen al duizenden jaren gebruikt. De orgaanklok geeft aan op welk moment van de dag of nacht een orgaan het sterkste is of juist rust nodig heeft.

Dat wil dus zeggen dat als je steeds op een bepaald tijdstip in de nacht wakker wordt dat je dan eens moet kijken bij welk orgaan dit past. Vaak zie ik mensen die tussen 5.00 en 7.00 uur wakker zijn of worden. Dat is niet prettig want je wilt nog zo graag 2 uurtjes slaap pakken. Dit zijn de uren van de dikke darm. Het kan dus heel goed zijn dat je met het aanpassen van je eetgewoonte in de avond je slaap zomaar met 2 uur kunt verlengen. Zo simpel dus.

Er zijn duizenden boeken vol geschreven over de orgaanklok en hoe je die wetenschap op jezelf kunt toepassen. Strekking van het verhaal is natuurlijk dat je goed rekening moet houden met je eigen bioritme zodat je lichaam optimaal kan functioneren. Dan hoef je niet, zoals ik deze nacht, schaapjes te tellen en je rot te schrikken van een schaap dat behoorlijk hard tegen het hek liep in plaats van er over te springen.

Heb je zelf moeite met slapen of heb je overdag een onverklaarbare dip? Met QuantumX kan worden gezocht naar de oorzaak. Zo kun je ook jouw lichaam weer het beste geven!